Mit tegyek költözés után? – #1 KérdezeKedd

Új rovatunkban a KérdezeKeddben ingatlanokkal kapcsolatos olvasói kérdésekre szeretnénk válaszolni. A kérdéseket a kerdes@kaas.hu e-mail címre várjuk.

Az új ingatlanba való költözéssel kapcsolatos ügyintézés nem ér véget az adásvételi vagy a bérleti szerződés aláírásával. Több arra vonatkozó kérdést is kaptunk az ügyfeleinktől, hogy milyen teendőik vannak még ezután. Az alábbiakban ezeket igyekeztünk összefoglalni.

Ház vásárlás

Forrás: thestar.com

A lakcímváltozást a törvények szerint három napon belül kötelesek vagyunk bejelenteni az illetékes járási hivatalban. Ez vonatkozik az állandó lakcím és a tartózkodási hely esetére is. Az okmány kiállítása nem is vesz igénybe sok időt: adatlapot a legtöbb hivatalban előre kérhetünk az információs pultnál, így azt már kitöltve vihetjük magunkkal, az ügyintéző pedig az adatok rögzítése után azonnal kiállítja és átadja az új lakcímkártyát. Ilyen esetben ezért nem kell illetéket fizetnünk.

Miután az illetékes járási hivatalban megtettük a bejelentést, ők automatikusan értesítik az Országos Egészségbiztosítási Pénztárat és a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt, így a feléjük történő bejelentés terhe lekerül a vállunkról.

Azonban annál fontosabb, hogy a bankunknál bejelentsük adataink változtatását. A bankszámlakivonatunk tele van olyan információkkal, amik aligha tartoznak idegenekre. De nem csak a lakcím esetében fontos erre emlékezni hanem, ha telefonszámot cserélünk, akkor is. Kellemetlen helyzeteket tud okozni, ha a bankkártyánkon történő pénzmozgást a telefonszám új tulajdonosa olvasgatja. Ennek jelzése pedig kizárólag az elköltöző felelőssége, a bank ugyanis más bejelentésére nem tud érdemben reagálni.

Az ügyintézés sok papírmunkával jár

Az ügyintézés sok papírmunkával jár. Forrás: nightclubsecurityconsulting.files.wordpress.com

Az adásvételi szerződésekbe érdemes belefoglalni a közművek óraállását, hogy a későbbiekben ne képezze vita tárgyát. Ez azonban még nem elegendő, a feleknek együtt be kell menni és át kell íratni a közműveket az új tulajdonos nevére. Ha ez nem megoldható, akkor az eladó meghatalmazhatja a vevőt, így az irattal a kezében az új tulajdonos ezt megteheti egyedül is.

Biztosítóink felé se mulasszuk el jelezni adataink változását. Kötelező autóbiztosításunk módosulhat a lakcím megváltozásakor, hiszen a biztosítási díj számításának egyik tényezője a lakhely. Megyénként vagy akár településenként változhat a díjszabás, a biztosító által megállapított kockázat mértékétől függően, így biztosításunk növekedhet, de akár csökkenhet is.

Lakásbiztosításunkat írásban mondjuk le, amelyben az eladást jelöljük meg okként, mivel ebben az esetben érdekmúlás történik. A mellékletbe pedig érdemes az adásvételi szerződés másolatát is csatolni, hogy elkerüljük a további konfliktusokat.

Amennyiben tetszett cikkünk, like-olja a Facebook oldalunkat, hogy mindig értesüljön a legújabb hírekről. Ossza meg velünk hozzászólásban  véleményét és tapasztalatait!

Vélemény, hozzászólás?